Menu

Polski e-commerce i zarządzanie e-firmą

Nazywam się Paweł Fornalski. Jestem założycielem i prezesem IAI S.A., dostawcy rozwiązań e-commerce dla sklepów internetowych i rezerwacji noclegów dla właścicieli apartamentów i hoteli. Na tym blogu piszę, w oderwaniu od oficjalnych poglądów innych właścicieli i pracowników IAI o tym co mnie prywatnie porusza. Gdybyś chciał się skontaktować pisz na pawel(a)fornalski.pl

Wpisy otagowane : startup

Mój list do akcjonariuszy 2018 - czyli co w prowadzeniu startupu jest najważniejsze

pfornalski

Każda spółka na NewConnect musi wydać tzw. audytowany raport roczny, prezentujący w kilkudziesięciostronicowym podsumowaniu kondycję firmy. Elementem takiego raportu jest tzw. Komentarz Prezesa do sprawozdania zarządu, potocznie zwany "Dorocznym listem do akcjonariuszy". Co roku w tym podsumowaniu pisałem o tym co zrobiliśmy lub co zamierzamy zrobić. Patrząc jednak na minione, szalone 2 lata i odbicie w kursie, wydaje mi się, że uchwyciłem to co w prowadzeniu strtupów (za który ciągle uważam IAI S.A.) jest najważniejsze. Jest to nawiązanie do tego co pisałem wcześniej na tym blogu. A, że nie żartowałem, to te przemyślenia znalazły się w oficjalnym dokumencie, nadzorowanym przez wszystkie media i instytucje rządowe i finansowe.

Szanowni Akcjonariusze,

2017 był kolejnym udanym rokiem w historii IAI S.A. Zacząłem tradycyjnie, ale nie będzie to kolejne nudne podsumowanie „Pana Prezesa”. Zmieniliśmy w IAI tak wiele, że opowiedzenie o tym wszystkim mogłoby wypełnić małą książkę. To był po prostu pozytywnie szalony rok i niezmiernie się cieszę, że inwestorzy to docenili i w tym szaleństwie znaleźli metodę na wzrost kursu akcji o 166,77%.

EBITDA i przychody ze sprzedaży w kolejnych latach - EBITDA i przychody ze sprzedaży w kolejnych latach

Odzierając podsumowanie z demagogii - zdajemy sobie sprawę, że inwestorzy nie są z nami dla opisów produktów i usług, tylko z powodu rosnących przychodów, zysku, dywidendy i EBITDA co przekłada się na kurs akcji. Wyniki za rok 2017 były bardzo dobre, pod każdym względem i znalazło to odbicie w nobilitującej wycenie, najpierw przebijając poziom 100mln zł by potem, na początku 2018, przebić 200 mln zł. Ale nie zawsze tak było. 5 lat wcześniej, w 2012 byliśmy tymi samymi ludźmi, robiącymi to samo a wycena była ponad 20 razy niższa i nie wzbudzaliśmy takiego zainteresowania. Dlatego też nie łudzę się i wiem po co tu jesteśmy. Wiem też jak szybko sympatia inwestorów odwróci się, gdy wyniki będą poniżej oczekiwań.

Dlatego na tym poziomie decydujemy się bardziej na pokazywanie „faktów dokonanych” niż składanie obietnic. Czas zaoszczędzony na tworzeniu obietnic i tłumaczeniu ich realizacji, przeznaczam konsekwentnie na obszary takie jak:

  1. Doskonalenie produktu z którego korzysta prawie 4500 sklepów internetowych i 700 obiektów rezerwacyjnych nie szczędząc środków na możliwie najlepsze rozwiązanie wymierzone na dużą skalę.
  2. Doskonalenie kompetencji i morale obecnie prawie 140 osobowego zespołu IAI.
  3. Tempo wzrostu przychodów przy dbaniu o zdrową rentowność.

A ponieważ realizujemy tę strategię od ponad dekady, osiągnęliśmy efekt skali. Ot co. A że to nie przypadek, tradycyjnie zapraszam do Dokumentu Informacyjnego sprzed prawie dziesięciu lat w którym rysowaliśmy projekcję przychodów i zysków przy większej skali. Kto czytał, zrozumiał i został  z nami na tyle długo aby zobaczyć to już w rzeczywistości, to mam nadzieję, że jest zadowolony i dziękuję tym osobom za wytrwałość i wiarę.

W IAI S.A. mamy bardzo wysoko ustawioną poprzeczkę etyki biznesu. Wierzymy, że każda firma powinna poprawiać świat, w którym funkcjonuje. Nie skupiamy się na żadnej ze stron, przy okazji zaniedbując pozostałe. Szukamy zdrowego środka, w którym klienci otrzymują możliwie najlepszą usługę jaką możemy i potrafimy obecnie im zaoferować, nasi pracownicy mają miejsce do pracy możliwie najlepsze na jakie nas stać i jakie potrafimy zorganizować. A inwestorzy otrzymują w postaci dywidendy i udziału w majątku Spółki to co uznaliśmy za zdrową wypadkową. I zawsze uznajemy, że można na koniec dnia to poprawić i zacząć od nowa i od nowa.

Dbamy o Twoje i swoje finanse w sposób zdrowy i długoterminowy i robimy to konsekwentnie. Nigdy  nie stosowaliśmy kreatywnej księgowości kosztów i przychodów, nie inwestowaliśmy kapitału firmy w instrumenty spekulacyjne. Raz, że takie podejście byłoby nieuczciwe względem klientów, inwestorów i pracowników, którzy nam zaufali i tym samym niezgodne z naszym sposobem postrzegania świata. A dwa, że byłoby to niepraktyczne i 10 lat NewConnect pokazało wiele smutnych historii spółek, które tak robiły i inwestorów, którzy za tym podążali. Wszystko co widzisz, to wypracowany ciężko i uczciwie kapitał, reprezentujący to co faktycznie w Spółce jest.

Zrobiliśmy swoje i w kolejnym roku zamierzamy to powtórzyć. Nie widzę zbyt wielu rzeczy, które mogliśmy zrobić inaczej. Ale wiem, że możemy osiągnąć znacznie więcej. Dlatego odebrane lekcje pozwolą nam realizować swoje zadanie lepiej w 2018. Mam nadzieję, że oczekiwania inwestorów zaspokoiliśmy. Nie podajemy prognoz, aby nikogo nie zawieść, ale zapewniam że pracujemy nad tym aby 2018 rok był jeszcze lepszy niż 2017. I zapewniam, że obecny wynik jest daleki od tego, gdzie możemy być za kilka kolejnych lat. Tego życzę sobie, pracownikom i tym inwestorom, którzy zdecydują się nabyć akcje w IAI S.A. lub zatrzymać te już posiadane na kolejny rok. Zapraszam do zapoznania się z raportem prezentującym bardzo dobrą kondycją IAI S.A.

Paweł Fornalski
Prezes Zarządu IAI S.A.

A jak to wygladało w notowaniach?

IMG_1597Kurs akcji IAI S.A. na NewConnect za ostatnie 3 lata (stan na 2018-05-25 czyli dzień wydania raportu rocznego). Widać, jak jeszcze niedawna wiara inwestorów była inna niż obecnie. A czasy mamy zupełnie inne. Średnia notowań na giełdzie idzie w dół. W tym czasie IAI S.A. wychodzi już praktycznie na lidera pod względem kapitalizacji na NewConnect.

 

Chcesz przeczytać co pisałem wcześniej na ten temat? Polecam:

  1. Virtus in Arduis, czyli jak zostać milionerem ze swojej własnej pracy?
  2. Moja pierwsza biznesowa lekcja po IPO: liczą się wyniki, nie słowa
  3. Jak odkryć, że faktycznie robisz to co kochasz?
  4. Raport roczny Spółki za 2017 rok

Jak znaleźć swoją niszę? Nie naśladuj idola

pfornalski

Często słyszę komplement, że dla kogoś jestem inspiracją i planuje zrobić coś podobnego, tylko w innej branży. Potem słyszę typowe pytanie, co o tym sądzę. I jakież zdziwienie widzę, gdy odpowiadam, że gdybym wierzył, że to dobry pomysł to już bym to robił. Zanim trafiłem na swoje powołanie i kawałek biznesowego uniwersum szukałem tak samo odpowiedzi na pytanie „co zacząć robić”. Czytałem jak wszyscy biografie znanych ludzi. Nie szukałem w nich odpowiedzi pt. „O! Muszę być giga-dupkiem jak Steve Jobs aby odnieść sukces” albo „muszę kupić sobie grube okulary jak Bill Gates”. Przeciwnie, starałem się zrozumieć jak oni podejmowali decyzje aby zrozumieć ich „source code”. Bo okoliczności w których moi idole zakładali swoje firmy były zupełnie inne. I zupełnie inne są teraz. Gdy zacząłem zatrudniać pierwszych programistów, można było im płacić 700zł na miesiąc. Ale też inna była ilość użytkowników internetu. Generalnie w roku 2000 czy 2003 gdy otworzyliśmy pierwsze biuro, wszystko było inne. Więc jeżeli chcesz ponieść fiasko, posłuchaj mojej historii jak ja zbudowałem IAI i zrób dokładnie to samo. Czemu fiasko? Bo czasy są inne i przede wszystkim będziesz miał już starszego i bardziej dojrzałego konkurenta jakim jest IAI. Tę samą prawdę można zastosować dla każdej innej branży.

Jak znaleźć więc swoją niszę? Ja bym Ci proponował próbować czegokolwiek i słuchać ludzi, którzy odnieśli sukces w jakiejś dziedzinie. Tacy ludzie nie mają ochoty otwierać 100 spółek, ale mają duże doświadczenie aby ocenić co ma sens i potencjał, a co nie. Więc słuchaj takich ludzi i zbieraj ich pomysły-odpadki, po czym wdrażaj je w życie. Oczywiście taki odpadek może przy odpowiedniej determinacji, predyspozycjach i szczęściu stać się większym sukcesem niż Twojego mentora, co mi się udało i czego Tobie życzę. Fakt jest bowiem taki, że sklepy internetowe jako zajęcie też nie były moim olśnieniem (patrz post „Startup.com - cz. 4 - czyli jak to się stało, że zacząłem robić sklepy internetowe”). To ktoś doświadczony w sprzedaży odzieży powiedział mi „nie ma do sprzedaży odzieży odpowiedniego systemu sklepu internetowego” i to na podstawie tej rekomendacji zacząłem tworzyć podwaliny pod IAI. Moim zdaniem to najprostszy sposób na znalezienie niszy dla siebie.

Warto też zastanowić się, czy otoczenie startupów jest odpowiednim do szukania takich inspiracji? W świetle tej rady, ludzie, którzy dopiero szukają swojego kawałka uniwersum, nie wyrzucą takiego dobrego pomysłu. Więc przesiadując z ludźmi, którzy są fajni, zdeterminowani, płodni i głodni, zwyczajnie możesz nigdy nie wpaść na dobry pomysł. Stąd czasami lepszym wyjściem aby znaleźć swoją niszę będzie poznanie kogoś sytego, leniwego i z dużym sukcesem na koncie, kto Ci od niechcenia odda pomysł warty miliony dolarów. Jeżeli nikogo takiego nie znasz, planem B może być po prostu zatrudnienie się w firmie takiego człowieka.

Jak firmę wprowadzić na NewConnect - Aula #50

pfornalski

29 kwietnia wystąpiłem na specjalne zaproszenie organizatorów na jubileuszowej Auli Polskiej (aulapolska.pl). Była to specjalna i wyjątkowa Aula, bo nie taka codzienna, ale mocno odświętna. Podczas Auli #50 rozdane zostały Aulery, czyli specjalne nagrody. Samo spotkanie miało wyjątkową oprawę i miejsce - sala NewConnect w budynku Giełdy Papierów Wartościowych, ta sama w której 16 grudnia 2009r. mieliśmy debiut. Fajnie było znowu na nią popatrzeć, bo wiążą się z tym fajne wspomnienia.

Moja prezentacja była trzecia. Ponieważ przyznam się szczerze że nie śledziłem zbyt wielu wystąpień ze zwykłej Auli i byłem mocno poinstruowany przez organizatorów ile ma trwać prezentacja, co wolno, a czego nie, mocno się tym wszystkim zestresowałem. Postanowiłem nieco zmienić metodę prezentacji, czyli ściągnąłem sobie na iPhone specjalny program, w którym miałem Cues (karteczki z podpowiedziami), timery itp. Tak bardzo skupiłem się na prezentowaniu tego absolutnie poprawnie, że jakoś mi wręcz nie szło. Z tego co pamiętam, chyba przy czwartym slajdzie rzuciłem tę metodę prezentowania w diabły i zacząłem prezentować po swojemu, zupełny freestyle, przerodzony w osobliwy styl na "bezczela". No niestety, taki jestem.

Konkurentom i tych, którym się oberwało czyli między innymi VC pewnie się nie spodoba. Pozostali mam nadzieję docenią szczerość i merytoryczną stronę przekazu. Powiedziałem to co w danym momencie czułem, tak jak to postrzegam. Materiał na pewno jest wyjątkowy, bo nie przypominam sobie, aby ktoś w Polsce przede mną opowiedział normalnymi, ludzkimi słowami o co w tym wszystkim chodzi i przełożył to na codzienny język startupów.

Zapraszam do oglądania i komentowania. Również na stronie gdzie można znaleźć ten materiał czyli http://aulapolska.pl/wystapienia/aula-50/droga-do-notowan-iai-s-a--na-newconnect--korki--wyboje--ale-jak-dojedziesz-jestes-szczesliwy


View more presentations from Aula Polska.

Jak prowadzić sklep internetowy - pyta Agnieszczak

pfornalski

Lookr.tv opublikowało już środkową część wywiadu ze mną w ramach programu Rafała Agnieszczaka Startup School - Jak to się k... robi. Częśc ta została potraktowana wyłącznie w temacie otwarcia i prowadzenia sklepu internetowego. Na na prawdę wysokich obrotach opowiadam jak ten sklep właściwie prowadzić i obalam wiele mitów, których można się nasłuchać na różnych tzw. imprezach e-commercowych. Na 25-minutowym filmie są praktycznie same konkrety, więc mam nadzieję, że wielu ludzi dowie się "jak to się k... robi".

Przyznam, że Rafał Agnieszczak był świetnym i mobilizującym rozmówcą. Połowa sukcesu za tak konkretny materiał należy się zatem niemu. Niedługo powinny ukazać się na stronie http://www.lookr.tv/channel.php?id=56 kolejne 2 części.

Przyznam, że udzielenie takiego wywiadu było bardzo dużą ulgą dla mnie, ponieważ nazbierałem mnóstwo obserwacji przez cały ten czas kiedy mniej pisałem, za to ilość tych informacji przerażała mnie jeżeli pomyślałem, że mam to spisać. Jeżeli chcielibyście abym rozwinął jakiś temat piszcie w komentarzach lub na e-mail.

© Polski e-commerce i zarządzanie e-firmą
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci