Menu

Polski e-commerce i zarządzanie e-firmą

Nazywam się Paweł Fornalski. Jestem założycielem i prezesem IAI S.A., dostawcy rozwiązań e-commerce dla sklepów internetowych i rezerwacji noclegów dla właścicieli apartamentów i hoteli. Na tym blogu piszę, w oderwaniu od oficjalnych poglądów innych właścicieli i pracowników IAI o tym co mnie prywatnie porusza. Gdybyś chciał się skontaktować pisz na pawel(a)fornalski.pl

Wpisy otagowane : Prasa-i-Media

O Status quo w biznesie internetowym i medialnym i o Piśmie Hip-Hop.pl po 7 latach

pfornalski

Od zamknięcia Pisma Hip-Hop.pl minęło już 7 lat. W ostatnich dniach natrafiłem na 2 ciekawe artykuły, które przypomniały mi, że 6 lat temu napisałem bardzo dobry tekst "O macierzy BCG słów kilka, czyli jak ubiłem gazetę Hip-Hop.pl". Opisuje on jak to się stało, że w 2005 roku, gdy wszyscy mówili nam, że papierowa gazeta to coś super prestiżowego i nie powinniśmy jej likwidować, ja postawiłem na Internet i dobrze na tym wyszliśmy.

A teraz 2 obiecane teksty:

  1. "Rekordowo niska sprzedaż "Rzeczpospolitej", zyskał "Fakt"
  2. Agora na zakręcie?

Z obu tekstów wyłania się potwierdzenie tego co kierowało mną gdy zamykałem Pismo Hip-Hop.pl, czyli brak przyszłości dla prasy drukowanej. Teraz fala zmian rozlewa się dalej. Zadyszka z przychodami z Onetu, WP i innych portali pokazuje, że giganty z przeszłości mogą się rozsypać. Czytam to między wierszami z tekstów takich jak "Duży sukces TVN - Onet sprzedany za blisko miliard złotych". I owszem, Onet jest nadal potęgą i miliard i sexier than milion, ale nie zmienia to tego, że jeszcze niedawno był on wyceniany na 1,37 miliarda złotych, podczas gdy teraz poszedł za 1,27 miliarda złotych. Dlaczego TVN miałby sprzedawać coś rozwojowego na co ma pomysł?

Jakie wnioski wyciągam z tych wszystkich artykułów, jakie ostatnio się ukazały? Nie ma status quo. W Internecie i mediach wszystko zmienia się bardzo szybko. Stale trzeba analizować szanse i zagrożenia, unikać skakania po biznesach (patrz "5-10-15 - ile badziewnych startupów jeszcze potrzeba?"), ale i nie można zostać za długo w miejscu.

Czy Rzeczpospolita, Agora, Onet znikną z rynku? Nie, jeżeli dostosują się do zmian, podobnie jak my zdecydowaliśmy się na zamknięcie czasopisma, a Portal Hip-Hop.pl ma się nadal świetnie. Siłą tych firm jest treść i tak długo jak będzie się ona wybijała pozytywnie na tle byle jakich treści na Facebooku, Kwejku itp. (patrz post "Fejsbukizacja społeczeństwa") tak długo firmy te ocaleją. Oczywiście przychody mogą mieć wielokrotnie mniejsze, ale to w niczym nie przeszkadza aby mieć taki sam zysk albo i wyższy niż na prasie drukowanej. Często czytam Gazeta.pl i Gazeta Biz na iPhone na aplikacjach i natrafiam na ich artykuły jako cytowane czy udostępniane na Facebooku. Dla mnie to znak, że mają to czego ludzie potrzebują. Teraz kwestia znalezienia odpowiedniego modelu biznesowego i dostosowanie firmy do niego. Mam nadzieję, że to się uda i przyszłość nie będzie należała do serwisów takich jak Kwejk, którego nie trawię i będę pierwszym który wypije gdy zniknie. No, ale cóż, młody już taki całkiem nie jestem, więc mogę się nie znać ...

© Polski e-commerce i zarządzanie e-firmą
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci