Menu

Polski e-commerce i zarządzanie e-firmą

Nazywam się Paweł Fornalski. Jestem założycielem i prezesem IAI S.A., dostawcy rozwiązań e-commerce dla sklepów internetowych i rezerwacji noclegów dla właścicieli apartamentów i hoteli. Na tym blogu piszę, w oderwaniu od oficjalnych poglądów innych właścicieli i pracowników IAI o tym co mnie prywatnie porusza. Gdybyś chciał się skontaktować pisz na pawel(a)fornalski.pl

Wpisy otagowane : aukcje

Czy psucie integracji przez Allegro mi przeszkadza? Ani trochę!

pfornalski

Zostałem poproszony przez Jacka Strzembkowskiego z aukcje.org o komentarz. Zlecenie brzmi tak:

Pawle,

jakiś czas temu popełniłeś tekst http://fornalski.blox.pl/2007/09/Allegro-nie-bedzie-dzialalo-przez-miesiac.html zapewne wiesz o ostatnich zmianach API Allegro, administrator z Allegro dał wyraz swojemu rozgoryczeniu krytyką z Aukcje.org: http://www.aukcje.org/archives/2010/03/27/allegro-jak-uwali-zewntrzne-oprogramowanie.htm#comment-10435

Czy zechciałbyś napisać jak ostatnie zmiany wpłynęły na Waszą platformę oraz jak obecnie wygląda stabilność tworu "API Allegro"? Jak w ocenie Twoich techników wygląda ewolucja API Allegro - czy problemy są rozwiązywane, czy tempo wprowadzania zmian jest satysfakcjonujące?

Chcę zebrać opinie producentów oprogramowania i na ich bazie odpowiedzieć na zarzuty o "tabloidalne" traktowanie tematu.


Moja odpowiedź powinna być sporym zaskoczeniem dla wszystkich, ponieważ słynę z krytyki Allegro. Natomiast takie problemy paradoksalnie cieszą mnie jako architeka IAI-Shop.com i prezesa IAI S.A. Nie wiem na jakiej podstawie, ale właściciele sklepów internetowych zaczęli w pewnym momencie przyjmować, że nie ma potrzeby rozwijania swoich programów, a coś takiego jak serwis do programu obsługi sklepu internetowego jest zbytecznym wydatkiem. Z drugiej strony właściciele sklepów internetowych oczekują coraz większej ilości funkcji, wiele z nich z zakresu integracji z systemami zewnętrznymi. Dzisiaj każdy chce żeby wszystko działo się automatycznie.

Problemy zaczynają się, gdy program nie ma serwisu, a zintegrowane usługi, takie jak Allegro postanawiają coś zmienić. Nie chcę przy tym oceniać sensowności zmian, bo na pewno ekipa techniczna Allegro jest w stanie podać ich wiele. Nie sądzę, aby mieli ochotę ponosić trudy zmian i koszty tylko po to aby dokuczyć użytkownikom. Natomiast brak obsługi czegoś w API jest już błędem w sztuce. Oczywistą sprawą jest to, że w API powinno być od razu to co jest we front-end. Ekipa techniczna Allegro jest tego świadoma o czym świadczy zdanie „Nie kryję oczywiście, że pełna obsługa ostatnich zmian w PzA powinna być zaimplementowana w API w pełni w momencie ich premiery na WWW, jednak po prostu w tym przypadku - z powodu różnych czynników wewnętrznych - nie udało nam się to w pełni.”.

Same programy, które przestały działać ludziom, to już inna sprawa i na nich chcę się skupić. Wyznacznikiem atrakcyjności nie może być tylko cena. Jeżeli program obsługi aukcji bazuje tylko na mechanizmach Allegro i opakowuje je w nowy interfejs pod Windows, to nie należy oczekiwać, że będzie on działał niezmiennie, czyli że Allegro się nie zmieni. W IAI-Shop.com zaimplementowaliśmy sami wiele mechanizmów, starając się maksymalnie odseparować logikę Allegro od sklepu i panelu administracyjnego. Dzięki temu, jesteśmy w stanie zaadoptować się do każdych zmian w Allegro. A ponieważ, nasz system dostarczany jest jako SaaS (usługa, ang. Software as a Service), nasi klienci po prostu zgłaszają nam problem, my w ciągu kilku-kilkunastu godzin wprowadzamy zmiany i klienci wykorzystują te same formularze, które wysyłają informacje do zmienionego API. Wiadomo, że taka usługa kosztuje więcej, bo musimy stale być w gotowości i wprowadzać zmiany, a ktoś kto napisał lamerski program, sprzedał go za kilkanaście-kilkadziesiąt złotych, nie będzie miał motywacji i budżetu do takich działań.

A więc im gorzej Allegro traktuje developerów, tym lepiej dla firm takich jak IAI. A im gorzej będzie się powodziło klientom małych firm lubiących pospać dłużej pomiędzy wydaniami raz na parę lat nowej wersji, tym lepiej czują się nasi klienci, którzy płacą nam. A więc Panowie z Allegro, popieram. Róbcie zmiany codziennie, o 180 stopni, zmieniajcie w kółko nazwy argumentów ich kolejność, typy, obowiązkowość itp. Im gorzej wykonacie swoją pracę, tym szybciej ludzie przesiądą się na usługi takie jak IAI-Shop.com

© Polski e-commerce i zarządzanie e-firmą
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci