Menu

Polski e-commerce i zarządzanie e-firmą

Nazywam się Paweł Fornalski. Jestem założycielem i prezesem IAI S.A., dostawcy rozwiązań e-commerce dla sklepów internetowych i rezerwacji noclegów dla właścicieli apartamentów i hoteli. Na tym blogu piszę, w oderwaniu od oficjalnych poglądów innych właścicieli i pracowników IAI o tym co mnie prywatnie porusza. Gdybyś chciał się skontaktować pisz na pawel(a)fornalski.pl

Booking

Dlaczego hotele są 4 razy tańsze, gdy muszą zapłacić dodatkowo 25% prowizji?

pfornalski

Zajmuję się branżą rezerwacji noclegów od ponad 4 lat. Przyglądam się jej i widzę wiele podobieństw do początków mojej przygody ze sklepami internetowymi. Ale jednej rzeczy nie mogę zrozumieć:  czemu hotele na własną prośbę uzależniają się od Booking.com i podobnych mu serwisów? W przypadku wielu hoteli, pensjonatów i apartamentów wielkość pozyskiwanego ruchu to ponad 95%. Właściciele narzekają przy tym na wysokie prowizje sięgające nawet 25% od wartości transakcji.

W wielu krajach jak Francja czy Wielka Brytania, znosi się ustawowo zapis, że Booking.com może wymagać najniższej możliwej ceny, czyli że skoro serwis pobiera prowizję, nie może oczekiwać, że rezerwacje będą tak samo tanie jak przy rezerwacji bezpośredniej.

Ale tym co mnie naprawdę zdumiewa, jest to, że polscy właściciele hoteli i pensjonatów idą o wiele dalej. Ceny na ich stronach w rezerwacji bezpośredniej wynoszą np. 690zł za noc, podczas gdy ten sam hotel w Booking.com czy HRS.com kosztuje 170zł za noc. Efekt jest taki, że mimo wielkiej chęci zarezerwowania bezpośrednio, zarezerwowałem pokój przez HRS. W efekcie właściciel pomyśli sobie „No dobrze, jest drogo, ale przynajmniej mam jakiś ruch i rezerwacje”. Tylko, że gdyby zastosował np. tą samą cenę, ale np. dał śniadanie gratis przy rezerwacji przez stronę hotelu, szybko pozyskałby zamówienia bezpośrednie, za które nie płacił by tak dużej prowizji.

I przypomina mi się mój artykuł sprzed dekady „Opłacalność dużej sprzedaży na Allegro”. Wszystkie tam spisane rady są aktualne. A ponieważ dzisiaj w branży e-commerce towarowego, nie wątpi, że warto stawiać na swoją markę i własny sklep internetowy, właśnie dlatego wziąłem na celownik branżę rezerwacji noclegów.

© Polski e-commerce i zarządzanie e-firmą
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci