Menu

Polski e-commerce i zarządzanie e-firmą

Nazywam się Paweł Fornalski. Jestem założycielem i prezesem IAI S.A., dostawcy rozwiązań e-commerce dla sklepów internetowych i rezerwacji noclegów dla właścicieli apartamentów i hoteli. Na tym blogu piszę, w oderwaniu od oficjalnych poglądów innych właścicieli i pracowników IAI o tym co mnie prywatnie porusza. Gdybyś chciał się skontaktować pisz na pawel(a)fornalski.pl

Jak znaleźć swoją niszę? Nie naśladuj idola

pfornalski

Często słyszę komplement, że dla kogoś jestem inspiracją i planuje zrobić coś podobnego, tylko w innej branży. Potem słyszę typowe pytanie, co o tym sądzę. I jakież zdziwienie widzę, gdy odpowiadam, że gdybym wierzył, że to dobry pomysł to już bym to robił. Zanim trafiłem na swoje powołanie i kawałek biznesowego uniwersum szukałem tak samo odpowiedzi na pytanie „co zacząć robić”. Czytałem jak wszyscy biografie znanych ludzi. Nie szukałem w nich odpowiedzi pt. „O! Muszę być giga-dupkiem jak Steve Jobs aby odnieść sukces” albo „muszę kupić sobie grube okulary jak Bill Gates”. Przeciwnie, starałem się zrozumieć jak oni podejmowali decyzje aby zrozumieć ich „source code”. Bo okoliczności w których moi idole zakładali swoje firmy były zupełnie inne. I zupełnie inne są teraz. Gdy zacząłem zatrudniać pierwszych programistów, można było im płacić 700zł na miesiąc. Ale też inna była ilość użytkowników internetu. Generalnie w roku 2000 czy 2003 gdy otworzyliśmy pierwsze biuro, wszystko było inne. Więc jeżeli chcesz ponieść fiasko, posłuchaj mojej historii jak ja zbudowałem IAI i zrób dokładnie to samo. Czemu fiasko? Bo czasy są inne i przede wszystkim będziesz miał już starszego i bardziej dojrzałego konkurenta jakim jest IAI. Tę samą prawdę można zastosować dla każdej innej branży.

Jak znaleźć więc swoją niszę? Ja bym Ci proponował próbować czegokolwiek i słuchać ludzi, którzy odnieśli sukces w jakiejś dziedzinie. Tacy ludzie nie mają ochoty otwierać 100 spółek, ale mają duże doświadczenie aby ocenić co ma sens i potencjał, a co nie. Więc słuchaj takich ludzi i zbieraj ich pomysły-odpadki, po czym wdrażaj je w życie. Oczywiście taki odpadek może przy odpowiedniej determinacji, predyspozycjach i szczęściu stać się większym sukcesem niż Twojego mentora, co mi się udało i czego Tobie życzę. Fakt jest bowiem taki, że sklepy internetowe jako zajęcie też nie były moim olśnieniem (patrz post „Startup.com - cz. 4 - czyli jak to się stało, że zacząłem robić sklepy internetowe”). To ktoś doświadczony w sprzedaży odzieży powiedział mi „nie ma do sprzedaży odzieży odpowiedniego systemu sklepu internetowego” i to na podstawie tej rekomendacji zacząłem tworzyć podwaliny pod IAI. Moim zdaniem to najprostszy sposób na znalezienie niszy dla siebie.

Warto też zastanowić się, czy otoczenie startupów jest odpowiednim do szukania takich inspiracji? W świetle tej rady, ludzie, którzy dopiero szukają swojego kawałka uniwersum, nie wyrzucą takiego dobrego pomysłu. Więc przesiadując z ludźmi, którzy są fajni, zdeterminowani, płodni i głodni, zwyczajnie możesz nigdy nie wpaść na dobry pomysł. Stąd czasami lepszym wyjściem aby znaleźć swoją niszę będzie poznanie kogoś sytego, leniwego i z dużym sukcesem na koncie, kto Ci od niechcenia odda pomysł warty miliony dolarów. Jeżeli nikogo takiego nie znasz, planem B może być po prostu zatrudnienie się w firmie takiego człowieka.

© Polski e-commerce i zarządzanie e-firmą
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci