Menu

Polski e-commerce i zarządzanie e-firmą

Nazywam się Paweł Fornalski. Jestem założycielem i prezesem IAI S.A., dostawcy rozwiązań e-commerce dla sklepów internetowych i rezerwacji noclegów dla właścicieli apartamentów i hoteli. Na tym blogu piszę, w oderwaniu od oficjalnych poglądów innych właścicieli i pracowników IAI o tym co mnie prywatnie porusza. Gdybyś chciał się skontaktować pisz na pawel(a)fornalski.pl

Paczkomaty - InPost i IAI razem

pfornalski

Aktualna sytuacja na rynku przesyłek kurierskich poważnie spowalnia rozwój branży e-commerce. Wystarczy regularnie kupować w sieci, aby szybko złapać się na tym, że w pierwszej kolejności sprawdzamy czy produkt nie jest dostępny w pobliskim, tradycyjnym sklepie. Jednym z głównych problemów tzw. ekspertów od usability jest analiza jakie są powody porzucenia koszyka przez klienta. Jedna z moich tez, wynikająca z rozmów na ten temat z wieloma osobami, jak również zwyczajnie obserwacji moich własnych decyzji, wynika z tego, że dopiero w koszyku widzę ile tak naprawdę zapłacę za zamówienie. Bo przecież nie jest istotne, że ładowarka do mojego telefonu, którą widzę na wyprzedaży kosztuje atrakcyjnie mało, bo np. 20zł. Istotniejsze jest to, że razem z przesyłką zapłacę za nią 36zł, a w supermarkecie mam ją za 30zł i jeszcze gdy będę miał z nią jakiś problem, to nie będę musiał płacić ponownie 16zł za jej przesyłkę. Niestety, ale taka sytuacja odstrasza od zakupów i rzeczywistego przestawienia klientów na zakupy on-line, zwłaszcza w branżach takich jak odzież i drobne artykuły.

Sytuacja na pocztach
Innym powodem wybierania zakupów tradycyjnych jest to co później spotyka klienta na poczcie. pisałem o tym wielokrotnie na moim blogu (np. "Podwojenie obrotów w 2008 - felieton o nieudolności poczty"). Aby przybliżyć temat osobom, które nigdy w Polsce nie były, napiszę tylko, że ilekroć tylko mam iść do pobliskiego urzędu pocztowego aby odebrać awizo, jestem zwyczajnie chory. Wiem, że skończy się 20-minutowym czekaniem w kolejce do okienka, aby potem wyciągnąć dowód osobisty i odczekać kolejnych 5 minut zanim obsługująca mnie pani znajdzie moją przesyłkę. Pominę już, że aktualnie Poczta Polska dostarcza przesyłki w ciągu 7-14 dni co zwyczajnie urąga godności jej klientów. Dodatkowo liczne podwyżki i zmiany cenników spowodowały, że paczka, o wadze 1-2 kg kosztuje obecnie 11zł, a gdy klient wybierze przesyłkę z płatnością za pobraniem kwota rośnie do 14zł. Gdy klient chce ją otrzymać w rozsądnym czasie 7 dni (priorytet) oraz wysyłamy coś wartościowego np. o wartości 600zł - kwota rośnie 25zł i 29zł przy pobraniu.


Kurierzy
Odpowiedzią na te problemy mogą być przesyłki kurierskie. Niestety, mają one 2 wady. Oprócz nawet jeszcze wyższych cen od Poczty Polskiej, system dostarczania przesyłek jest daleki od potrzeb klientów. Kurier, który zostawia awizo na drzwiach mieszkania podczas gdy jesteśmy w pracy i wycieczka pod miasto, nieraz 30km stały się już standardem. Jeżeli chcemy przesyłkę dodatkowo doręczyć w sobotę, kwota opłaty podwaja się. Z tego powodu, wielu klientów godzi się na niewygody Poczty Polskiej.

Odbiory osobiste
Jednym słowem, sytuacja w logistyce odstrasza kupujących w sieci, a to powoduje, że e-commerce nie rozwija się tak szybko jak by mógł. Duże sklepy radzą sobie z tym problemem uruchamiając możliwość odbiorów osobistych. W ten sposób klient nic nie płaci za przesyłkę a odbiera ją w jednym z punktów sklepowych lub np. serwisie współpracującym z daną firmą. Firmy, które nie mają do zaoferowania odpowiedniej ilości punktów odbioru mogą jeszcze zaproponować dostawę własną, ale to rozwiązanie zarezerwowane jest tylko dla niektórych branż i zazwyczaj ogranicza teren działania. Czyżby nie było wyjścia z tego problemu?

Rozwiązanie - paczkomaty
Do niedawna nie było rozwiązania tego problemu, aż do czasu gdy InPost wyszedł z ofertą paczkomatów. Paczkomat to właśnie punkt odbioru osobistego z możliwością wynajęcia go sobie przez każdy sklep. Paczkomaty zlokalizowane są nie w centrach miast, gdzie musimy płacić za parking, ale na stacjach benzynowych gdzie mamy dostęp do odbioru przez całą dobę, 24/7. Przełamana została również bariera cen przesyłek, które są znacznie, znacznie tańsze niż przesyłki pocztowe. Dzięki temu, że InPost zbiera przesyłki od nadawców hurtowych, a następnie dostarcza je do ograniczonej ilości punktów może to robić bardzo szybko i tanio. Nie oszukujmy się, kurier który jeździ po całym mieście, telefonuje do nas z komórki tylko po to aby dostarczyć kartonik kosztuje swoją firmę i ktoś za to musi zapłacić. Kto? Ten kto płaci za przesyłkę.

Tak więc wygląda na to, że InPostowi udało się znaleźć rozwiązanie na wszystkie wcześniej podane problemy. Mamy przesyłkę szybko, tanio i nie musimy tracić czasu na poczcie, a do tego możemy zamawiać przez sieć nawet gdy jesteśmy cały dzień zajęci. Ilość paczkomatów póki co jest stosunkowo niewielka. Są one jednak rozmieszczone sensownie, więc mieszkańcy dużych miast mogą już z nich korzystać. Wiem z pierwszej ręki, że do końca roku ma być 400 paczkomatów w Polsce, a do końca przyszłego roku 800. Dochodzą do tego również inne zalety, chociażby takie jak eliminacja możliwości kradzieży lub uszkodzenia paczki podczas transportu w ostatnim kroku.

Dla kogo paczkomaty nie są?
Paczkomaty
na pewno nie są póki co dla mieszkańców małych miast i wsi. Nie nadają się również do przesyłki nietypowych gabarytów. Tak więc mój brat swojemu klientowi kija hokejowego do paczkomatu nie wyśle. Natomiast 90% innych przedmiotów już tak. Tak więc do dostaw typowych produktów do wszystkich większych miast paczkomat nada się lepiej niż cokolwiek innego. Z tego powodu, nie sądzę aby któryś sklep zdecydował się tylko i wyłącznie na dostawy paczkomatami. Będą one mogły świetnie uzupełniać możliwość dostaw kurierem lub Pocztą.

Jak zapatruję się na to?
Szczerze mówiąc jestem wielkim fanem tego rozwiązania, podobnie jak jestem fanem odbiorów osobistych. Właśnie z tego względu jako pierwsza i chyba póki co, jedyny standardowy system, IAI-Shop.com wspiera odbiory osobiste wraz z możliwością wskazywania gdzie odbiór będzie miał miejsce i z obsłużonymi wszystkimi potrzebnymi do tego procesami.

Po tym jak zarządzający InPostem zaczęli rozmawiać ze mną na temat idei ich paczkomatów od razu wiedziałem, że IAI-Shop.com musi mieć dodaną obsługę tego systemu. Programiści IAI właśnie pracują nad rozwiązaniem, które lada moment się pojawi. Da to wszystkim klientom IAI-Shop.com możliwość wysyłania paczek do paczkomatów i pełnej ich obsługi, razem z drukowaniem dokumentów, łącznie ze wszystkimi innymi dotychczas stosowanymi formami. Z tego co wiem, znowu tylko my będziemy mieli takie rozwiązanie.

Bonus dla klientów IAI
Ponieważ postrzegamy IAI-Shop.com nie tylko jako software, ale jako elitarny klub sprzedawcy, doszliśmy do porozumienia, że pomożemy InPost wystartować z tym świetnym systemem od razu z ponad 500 sklepami, które obsługujemy. Ponieważ nie chcieliśmy aby wdrożenie trwało miesiącami podczas których przebudowalibyśmy maski wszystkich tych sklepów, znaleźliśmy ciekawe obejście problemu, które wkrótce zaprezentujemy. Niemniej, nasi klienci otrzymają specjalne przywileje - do 30 października wszystkie przesyłki, bez względu na ilość i wagę będą dostarczone ich klientom za darmo. Jest to ewidentnie rewelacja, bo to oznacza, że członkowie naszego elitarnego klubu mogą uzyskać większą przewagę nad swoimi konkurentami, którzy po pierwsze nie będą mogli zaoferować w ogóle przesyłek do paczkomatów InPost, a po drugie nie będą tego w stanie robić za darmo. W późniejszym okresie nasi klienci będą mieli stały rabat, początkowo 30%, później bezterminowo 5%.

 

Paczkomat InPost

 

Wygląd paczkomatu InPost.

Więcej o paczkomatach można poczytać na www.projekt01.pl

Więcej o profitach z bycia klientem IAI-Shop.com można przeczytać na stronie www.iai-shop.com/profits.phtml

Komentarze (22)

Dodaj komentarz
  • orest_tabaka

    Mam troszkę inne, pozytywniejsze doświadczenia z pocztą. Wszelkie nadane przeze mnie paczki czy wysyłane do mnie dochodzą w 2, góra 3 dni (nawet nie musi być to priorytet). Z kolei tańszym InPostem (wartościowa rzecz, ale ubezpieczenie kosztowało chyba tylko 1,5 zł) paczka docierała do mnie tydzień (z czego 3 dni przeleżała na składzie w moim mieście).

    Niemniej pomysł paczkomatów mi się podoba, jeśli będę miał okazję wypróbuję to rozwiązanie, choć w moim mieście jeszcze nie ma :)

    Pozdrawiam radośnie,
    Orest

  • Gość: [marcin.budek] *.toya.net.pl

    na wstępie gratuluję pawle stworzenia "elitarnego klubu sprzedawcy" - dzięki temu stwierdzeniu nie mogę rozstać się z uśmiechem na twarzy
    szkoda tylko, że członkowie tego klubu nie mają dostępu do usługi poczty polskiej, która jest oferowana od "5 miesięcy" jaką jest e-przesyłka, pomimo, że najpopularniejszą formą płatności za e-zakupy w polsce jest nadal płatność przy obiorze której inpost nie oferuje, jest ona przewidziana w przyszłości w cenie 3,5 zł czyli jak na poczcie, aczkolwiek pozostaje pytanie czy do paczkomatu będzie wtedy trzeba wrzucać po złotówce kwotę z pobrania, a 20minutowe oczekiwanie w kolejce na poczcie za rogiem zamieni się zatem w 20min podróż do automatu inpostu

  • Gość: [marcin_k] *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    owszem zdazaly sie na poczcie rozne sytuacje ale naprawde wiekszosc zdecydowana wiekszosc paczek dociera w ciagu 2-3 dni tak jak napisal orest_tabaka. wiec albo masz absolutnego pecha albo uprawiasz pawle propagande, ze 7 dni paczka PRIORYTET dociera do klienta. prosze nie rozumiec tego wpisu jako obrony poczty polskiej bo tez mam duzo do niej zastrzezen ale nie podoba mi sie gdy z szarego robi sie czarne.

    cieszy jednak to, ze inpost bedzie konkurencja dla poczty i mozliwe, ze bedzie dzialal szybciej, sprawniej i taniej. choc w zyciu juz nauczylem sie, ze nie wszystko zloto co sie swieci ...

  • pfornalski

    Z Pocztą Polską mam doświadczenia takie, że przesyłka zwykła szła 2 tygodnie i ma to miejsce regularnie. Napisałem 7 dni, bo zakładam, że taki czas jest maksymalnym dopuszczalnym dla przesyłek krajowych i jeżeli zwykła przesyłka idzie 2 tygodnie, to aby zmieścić się poniżej 7 muszę brać priorytet. Możliwe zatem że nie wyraziłem się dostatecznie czytelnie.

    Re: marcin.budek
    Szczerze mówiąc zastanawiam się o czym piszesz? W IAI-Shop.com jest e-przesyłka. Trzeba ją tylko włączyć w konfiguracji panelu sklep w dziale ADMINISTRACJA.
    pozdawiam

  • Gość: [marcin.budek] *.toya.net.pl

    a to przepraszam i zwracam honor, nie jestem waszym klientem więc opcji sklepu nie znam, uznałem błędnie że jeśli taki news NIE ZASŁUŻYŁ na wpis to że takiej opcji nie oferujecie

  • orest_tabaka

    Paweł:
    Może coś nie tak jest z placówką pocztową, do której przynależysz. Regularnie przesyłam sobie z różnymi osobami książki (w obie strony) i nie zdarzyły mi się w ostatnim półroczu opóźnienia.

    Pozdrawiam radośnie,
    Orest

  • Gość: [mkruk] *.icpnet.pl

    Potwierdzam, poczta się strasznie poprawiła. I każdy ma blisko.

  • Gość: [Szymon] 89.231.193.*

    Niestety z moich doświadczeń wynika, że poczta w Szczecinie i w Gdyni działa najgorzej, jak są jakieś problemy to na 99% zawsze jest to jedno z tych miast :(. Więc niestety Paweł ale to problem poczty w Szczecinie bo potwierdzę powyższe wypowiedzi, pomijając te 2 miasta to juz od praktycznie roku nie mamy z pocztą najmniejszych problemów, wszystko dochodzi terminowo, paczki nie giną itp.

  • orest_tabaka

    Szymon:
    Pod koniec maja wysyłałem dwa listy polecone po prawie 1 kg (niepriorytety) do Szczecina i dotarły w 2 i 3 dni. Pod koniec czerwca wysłałem prawie 3 kg paczkę także niepriorytetową - dotarła w 2 dni. Może miałem szczęście :) A może coś się dziać z konkretną placówką.

    Jedyne do czego w PP można się przyczepić to spore ceny za paczki (do 1 kg lepiej listem poleconym).

    Pozdrawiam radośnie,
    Orest

  • pfornalski

    Cieszę się, że doświadczenia z Pocztą Polską są pozytywne. Nie sądzę aby jednak były to opinie wszystkich. Moje są takie, że ta firma jest tragiczna, pod wieloma względami. Biorę pod uwagę to, że może to być tylko domena Szczecina. Samo to jednak pozwala mi przypuszczać, że jeżeli jest to możliwe dla dużego miasta wojewódzkiego to sytuacja taka może i pewnie ma miejsce w wielu innych miejscach. Gratuluję szczęśliwcom mieszkającym w dobrze upocztowionych regionach.

  • Gość: [LinaPC] 83.2.224.*

    A ja również mam pozytywne zdanie o Poczcie Polskiej. Jeszcze kilka lat temu z dostarczaniem paczek były problemy. Teraz wszystko działa sprawnie. Priorytety dochodza w 80% na drugi dzień, reszcza po 2 dniach. Nie mogę narzekać. Listonosz od paczek i pobrań ma mój numer telefonu i często dzwoni żeby się zapytać czy jestem w domu (prawie jak kurier), ale to raczej przez to, że w małym miasteczku wszyscy się znają, co nie zmienia faktu, że nigdy nie czekałem 7 dni na priorytet! Nawet jak wysyłałem Paczki do Hiszpanii i Czech to dochodziły w 2-4 dni.

    Ale, jak zginęła mi paczka warta 400zł (a nie miałem podanej wartości) to z reklamacji otrzymałem tylko 80zł! Poczta nie jest idealna, ale narazie alternatywy nie ma.

  • Gość: [SiliconMind] *.internetdsl.tpnet.pl

    Straszysz waćpanie i po co? Propaganda? Poczta święta nie jest - sam się nie raz z niej śmieję, ale tak ogólnie to ten wstęp napisałeś chyba tylko po to, żeby podkreślić wspaniałość paczkomatowego rozwiązania i przy okazji wypromować dodatkowo IAI. Nie mam nic przeciwko przemycaniu swojego biznesu do bloga, ale nie popadajmy w skrajności.

    Chciałem to jakoś zwięźle skomentować, ale nie wyszło i spłodziłem dość długi wpis. Zapraszam do lektury: siliconmind.eu/content/kurier-nie-pasuje-poczta-za-droga-wiec-chce-paczkomat

  • Gość: [bumerang] 94.254.214.*

    hej, ja tam się cieszę strasznie z tych paczkomatów :D poczty nie znoszę a na kurierów mi szkoda kasy, z resztą zamawiam rzeczy o standardowych rozmiarach a paczkomat mam 2 przystanki autobusem, więc już może być tylko lepiej :))

  • pfornalski

    Dzisiaj w TOK.FM usłyszałem o kontroli UOKiK która wykazała, że tylko 44% przesyłek priorytetowych Poczty Polskiej dociera w terminie. Może zatem Ci, którzy tak bardzo chwalili Pocztę mieli szczęście?

  • Gość: [mkruk] *.man.poznan.pl

    A ta kontrola to nie dotyczyła przypadkiem 2007 roku?

    http://www.uokik.gov.pl/pl/informacja_i_edukacja/informacja/komunikaty_prasowe/art545.html

  • Gość: [LinaPC] 83.2.224.*

    Nawet gdyby 44% to co z tego? Priorytet ma dochodzić na drugi dzień, czyli 44% priorytetów dochodzi na drugi dzień,a pewnie pozostałe 56% dochodzi po 2 dniach. To 7 dni to jeszcze bardzo daleko.

  • Gość: [hubik] 188.33.36.*

    WG mnie 100 lat za murzynami.... Trzeba inwestować w coś nowego!

  • pfornalski

    Dla wszystkich obrońców Poczty Polskiej coś ciekawego: uwaga.onet.pl/73902,twojauwaga,tak_poczta_traktuje_paczki,wideo_detal.html

  • Gość: [Primo] *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Ja osobiście widzę w tym rozwiązaniu naprawdę duży potencjał
    to w końcu rozwiązanie na miarę naszego wieku

  • Gość: [Primo] *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    "Poczta nie jest idealna, ale narazie alternatywy nie ma."
    Najlepszą dostępną na naszym rynku alternatywą Poczty Polskiej jest Inpost- mają szacunek do klienta, nawet, jeśli coś po drodze nie wyjdzie (jakiś problem, opóźnienie), to wszystko da się kulturalnie i szybko załatwić. Ta firma ma klasę, nie to co poczta polska, na której z wielką łaską w ogóle człowieka wysłuchają.

  • Gość: [marcin.budek] *.toya.net.pl

    zabytkowy film o niczym nie świadczy (chyba że wyciągniemy podobne wnioski odnośnie polskiego szkolnictwa, policji...)

    ze względu na ilość usług, zasięg działania i ceny - alternatywy dla PP nie ma i długo nie będzie, ww. czynniki są także źródłem niezadowolenia klientów odnośnie tej firmy

  • Gość: [Waldemar] *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Korzystałem z usługi Paczkomaty24/7 i naprawdę gorąco polecam - zainteresowanie projektem jest naprawdę duże i słusznie, bo ja nie widzę słabych stron tej usługi. Możliwość odbioru paczki o każdej porze dnia i nocy- czego więcej potrzeba :)

Dodaj komentarz

© Polski e-commerce i zarządzanie e-firmą
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci