Menu

Polski e-commerce i zarządzanie e-firmą

Nazywam się Paweł Fornalski. Jestem założycielem i prezesem IAI S.A., dostawcy rozwiązań e-commerce dla sklepów internetowych i rezerwacji noclegów dla właścicieli apartamentów i hoteli. Na tym blogu piszę, w oderwaniu od oficjalnych poglądów innych właścicieli i pracowników IAI o tym co mnie prywatnie porusza. Gdybyś chciał się skontaktować pisz na pawel(a)fornalski.pl

Jak archiwizuję swojego laptopa?

pfornalski

Jedyną pewną rzeczą w komputerach jest to, że pewnego dnia dysk twardy wyda z siebie przerażający jęk i zgrzyt, po czym zapanuje całkowita cisza. Od Twojego osobistego szczęścia zależy jak szybko to nastąpi, czasami po miesiącu, czy po 12 latach, ale prędzej czy później to nastąpi. Zrobienie kopii zapasowej może ocalić skrupulatnie gromadzone dane. O backupach i chmurach (np. IAI-Shop.com) w których można przechowywać dane napisano wiele. Ja chciałem się podzielić się informacją, w jaki sposób można szybko i tanio zorganizować backup w domu lub małej firmie i to taki, który będzie regularnie wykonywany. Metodę, którą przedstawiam stosuję osobiście u mnie w domu od paru miesięcy i sprawdza się świetnie. Do tego jest tania i szybka. Czas zatem zrobić trochę reklamy, za którą niestety nikt mi nie zapłacił :(

Backup swojego firmowego laptopa i 2 komputerów domowych organizuję w oparciu o zewnętrzny dysk twardy Seagate serii FreeAgent Desk. Dlaczego akurat ten dysk? Miałem dosyć nieudolnego backupu z Visty jak również nie znalazłem żadnego sensownego narzędzia darmowego do backupu, a spędziłem na testach parę wieczorów. Nie miałem ochoty również wydawać zbyt wielu pieniędzy na „profesjonalny" software. Skupiłem się zatem na znalezieniu dysku zewnętrznego, którego i tak potrzebowałem żeby robić backup, z dobrym software. Wybór padł właśnie na Seagate FAD i nie żałuję.

Po podłączeniu dysku do komputera Windows lub Maca (istnieje również specjalna wersja na Maca) jest on poprawnie rozpoznawany i w katalogu głównym znajduje się aplikacja Seagate Manager. Po instalacji możemy:

  • Wykonywać backup

  • Wykonywać synchronizację z dyskiem

  • Używać szyfrowania na wybranych katalogach

  • Zarządzać dyskiem

Aplikacja działa szybko i stabilnie, sama też potrafi pobierać aktualizacje. Po wykryciu dysku Seagate, przechodzimy do zakładki Backup. Wybieramy tworzenie nowego, własnego planu backupu, wskazujemy katalogi. Miłym zaskoczeniem jest to, że w kroku 3 możesz ustawić dni i godzinę w której będzie wykonywany automatyczny backup oraz włączyć szyfrowanie. Zwłaszcza ta ostatnia opcja przekonała mnie do zakupu tego dysku. Dane szyfrowane są 256 bitowym kluczem w algorytmie AES. Dzięki temu, ktoś kto ukradnie mi dysk, nie posiądzie wszystkich informacji z mojego komputera. Jest to wbrew pozorom bardzo ważne, ponieważ po co dla danych kraść świetnie zabezpieczony laptop czy komputer, skoro można ukraść dysk? Jeżeli dane są szyfrowane, w razie kradzieży, złodziej będzie mógł go co najwyżej sformatować.

Samo kopiowanie odbywa się w tle i nie wymaga wyłączania komputera. Ja osobiście preferuję backup na żądanie. Klikam wtedy „Backup now" i dane się kopiują. Jest to prosta aplikacja, która nie potrafi archiwizować blików z blokadami, ale nie oszukujmy się, w razie awarii całego systemu, najważniejsze są dla nas dokumenty, zdjęcia, poczta, filmy, a nie pliki systemowe. System zainstalujemy i tak na nowo, przynajmniej ja tak robię. Jeżeli np. rozbiję lub zgubię laptopa, kupię nowego i dokładna kopia obrazu dysku będzie mało pomocna do przywrócenia dokumentów. Ja archiwizuję dane co parę dni, kiedy wieczorem wstaję od laptopa.

Archiwizacja nie odbywa się również w ten sposób, że zawsze wszystkie dane są kopiowane. Każdy plik na naszym dysku ma odpowiednik na dysku archiwizowanym (zaszyfrowany plik), a więc podczas archiwizacji, program kopiuje tylko to co uległo zmianie. Dzięki temu kolejne kopie wykonywane są w ciągu kilku minut. Mogę w ten sposób szybko wyciągnąć tylko 1 plik.

Widok na ekran programu Seagate Manager podczas pracy

 Kliknij aby powiększyć i zobaczyć jak wygląda program Seagate Manager podczas pracy.

Dużą zaletą dla mnie było to, że z dysku (ja mam 500GB) można korzystać dualnie, zarówno do backupu jak i przechowywania starych filmów. Dodatkowo, można program Seagate Manager zainstalować na paru (w moim przypadku 3) komputerach i robić kopie zapasowe wszystkich 3 komputerów. Wadą jest tylko to, że szyfrowanie jest w oparciu o wspólne hasło, ale na cele domowe lub jeżeli wykonuje operację 1 osoba, w pełni to wystarczy.

Widok na mój Seagate FreeAgend Desk 500GB

Tak wygląda mój egzemplarz dysku.

Jeżeli jeszcze nie backupujesz komputerów, pomyśl co stanie się w momencie awarii Twojego dysku. Moje rozwiązanie jest bardzo proste i skuteczne i gwarantuje, że dane rzeczywiście będą regularnie archiwizowane, bo tylko taki backup ma sens. Sam dysk jest do tego piękny, a pulsujące logo Seagate to już genialny gadżet. Na dzień dzisiejszy luksus spokojnego snu to wydatek 308zł (patrz http://www.euromall.pl/product-pol-8392-HDD-External-SEAGATE-FreeAgent-72001-35500GB720016MBUSB-20-EU-silver.html).

Komentarze (4)

Dodaj komentarz
  • Gość: [Marek] *.chello.pl

    Do backup używam Cobian i zachwalam sobie tą darmową aplikację. Pozwala na utworzenie wielu planów backupu, każdy może być szyfrowany na wiele sposobów przy użyciu haseł lub kluczy publicznych/prywatnych (1024 bitowy klucz RSA zabezpieczony hasłem). Najbardziej istotne dane ( ~100 MB ) przesyłane są dodatkowo przy użyciu szyfrowanych połączeń FTP na serwery zewnętrzne.

    Program oczywiście obsługuje różne metody backupu (Pełny,różnicowy,przyrostowy). Może działać w tle jako usługa.

    Jako medium zapisu backupu wykorzystuje 2,5 calowy dysk zewnętrzny WD Passport, który sprawdza się w tej funkcji świetnie. Automatyczne zatrzymanie talerzy gdy dysk nie jest używany jest wspaniałym rozwiązaniem.

  • Gość: [marcin_k] *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    ja mam pendrive'a 16 GB i w komorce przypomnienie by wykonywac backup. wlaczam total commandera i nadpisuje dokumenty, zdjecia itd te, ktore sie zmienily od ostatniego czasu albo doszly. uwazam, ze nie ma co leciec z armata na muche. nie bawie sie w szyfrowanie bo predzej ktos znajdzie mojego laptopa i go ukradnie niz pendrive'a, ktory jest dobrze schowany.

    nie ma jeszcze pendrive'ow 500 GB ale to kwestia czasu. mnie 16 GB wystarczy bo reszta znajduje sie na serwerach, ktore sa codziennie backup'owane.

    jak to sie mowi: kazdy orze jak moze :)

  • michalpopielski

    Ja do backupów używam zewnętrznego dysku firewire oraz programu SuperDuper! (darmocha i zgrywa całe obrazy dysków jako iso lub dmg) - co ważniejsze dokumenty idą na DVD-9, bo do płyt mam jednak największe zaufanie (stare nawyki z czasów pierwszych nagrywarek).

  • Gość: [michal03] *.debica192.tnp.pl

    najlepsza kopia danych to kopia "bez prądu" czyli właśnie na płycie DVD i to zduplikowana - czyli na dwóch płytach to samo - dane, to przeważnie małe pliki (poza plikami poczty .dbx), dokumenty, zdjęcia, jak któryś z nich nie może odczytać się z płyty, bierzesz drugą...

    ale niestety nie jest to najwygodniejsze rozwiązanie

© Polski e-commerce i zarządzanie e-firmą
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci