Menu

Polski e-commerce i zarządzanie e-firmą

Nazywam się Paweł Fornalski. Jestem założycielem i prezesem IAI S.A., dostawcy rozwiązań e-commerce dla sklepów internetowych i rezerwacji noclegów dla właścicieli apartamentów i hoteli. Na tym blogu piszę, w oderwaniu od oficjalnych poglądów innych właścicieli i pracowników IAI o tym co mnie prywatnie porusza. Gdybyś chciał się skontaktować pisz na pawel(a)fornalski.pl

Jak szybko może rosnąć firma?

pfornalski

Często w wywiadach, czy rozmowach z klientami dochodzimy do kwestii rozmów na temat tempa wzrostu. Kiedy mówię, że od 9 lat rośniemy średnio 2,5 raza na rok. Rozmówca robi mądrą minę, ale w zasadzie nie rozumie w czym problem. Tym, którzy nie wiedzą co to znaczy utrzymywać taki wzrost, wytłumaczę to na dosyć obrazowym przykładzie.

Wyobraź sobie, że żyjesz z żoną w małym domku, macie małą kuchnię i jeden pokój, który jest sypialnią i salonem zarazem. Macie mały aneks kuchenny i niby jesteście szczęśliwy. A teraz wyobraź sobie, że rodzą Ci się bliźniaki, jest was 4. A zatem jako głowa rodziny zaczynasz przebudowywać dom, budujesz jeszcze jedną sypialnię, powiększasz kuchnię aby zmieściły się tam również bliźniaki. W trakcie prac okazuje się, że trzeba przebudować konstrukcję całego dachu, ponieważ inaczej nie obejmie on dodatkowych pomieszczeń. Stwierdzasz też, że potrzebujecie większej lodówki i pralki, więc je kupujesz. Ciężko pracujesz i w efekcie wszystko udało Ci się dopiąć, jesteście niby szczęśliwi, gdy okazuje się, że Twoja żona znowu jest w ciąży. Tym razem rok później rodzą się czworaczki. Zabierasz się do budowy jeszcze 2 dodatkowych pokoi, przebudowujesz kuchnię. Okazuje się, że cały dom stał się niefunkcjonalny, przebudowujesz jego układ, przedpokój. Ponieważ nie sprzedają już większych pralek, kupujesz jeszcze jedną gdy okrywasz, że nie zmieści się do dotychczasowej łazienki, podobnie jak druga lodówka. Na koniec kiedy to wszystko podłączyłeś, okazuje się, że przyłącze elektryczne, które masz jest niewystarczające. Występujesz do zakładów energetycznych, aby okazało się, że jest z tym problem i musisz kupę się za tym nabiegać. Do tego wszystkiego małe bliźniaki tarasują łazienkę i zaczynasz być wściekły, bo nawet nie możesz się rano przed pójściem do pracy ogolić. Po drugim roku z rzędu padasz na przysłowiowy ryj i okazuje się, że Twoja żona jest znowu w ciąży. Tym razem urodzą się ośmioraczki ...

 

Taki scenariusz dobiłby niejednego zdrowego faceta. Tymczasem to tylko scenariusz przy dwukrotnym wzroście. Moja firma wzrasta 2-3 razy rocznie, od kilku lat. Oczywiście mógłbym wykreować 4-krotny wzrost. Jednakże w tym momencie podwojenie musiałoby następować co pół roku, a nie co rok. Jestem przekonany, że jesteś w stanie zrobić to raz, zwłaszcza na początku, ale nie jesteś w stanie przetrzymać zdrowotnie takiego wzrostu przez więcej niż 2 lata.

W dzisiejszych czasach wszyscy stali się bardzo niecierpliwi, chcemy mieć miliardową korporację już po roku. Tymczasem wielkie korporacje powstawały przez lata. Analizując historię Microsoftu chciałem pokazać Wam tę prawidłowość na podstawie ilości zatrudnionych tam osób przez lata:

  • 1975 - 3
  • 1976 - 7
  • 1977 - 9
  • 1978 - 13
  • 1979 - 28
  • 1980 - 60
  • 1981 - 128
  • 1982 - 220
  • 1983 - 419
  • 1984 - 608
  • 1985 - 910
  • 1986 - 1442
  • 1987 - 1816
  • 1988 - 2793
  • 1989 - 4037
  • 1990 - 5635
  • 1991 - 8226
  • 1992 - 11542
  • 1993 - 14430
  • 1994 - 15257
  • 1995 - 17801
  • 1996 - 20561
  • 1997 - 22276
  • 1998 - 28028
  • ...
  • 2008 - 89809

Tak naprawdę, kwestia wielkości firmy jest miarą determinacji jej założyciela. Czemu Microsoft jest taki duży? Bill Gates był człowiekiem, który przez wiele lat był bardzo zdeterminowany na rozwój. Jak mawia Steve Jobs „Journey is the reward", więc nie ma potrzeby rosnąć zbyt szybko. Gdzieś przecież są granice rozsądku wielkości korporacji.

Ruch generowany przez wszystkich klientów IAI-Shop.com od stycznia 2006 do września 2008

A teraz niespodzianka dla wszystkich tych, którzy chcieliby dowiedzieć się czegoś o wewnętrznej kondycji IAI-System.com. Oto slajd przygotowywany w ramach prezentacji na IPO Day, który pokazuje nasz wzrost pod względem ilości generowanego ruchu. Jak widać jest to znacznie szybszy wzrost, nawet niż 2,5 raza w ciągu roku.Obecnie jest to poziom ruchu porównywalny z dużą firmą hostingową.

© Polski e-commerce i zarządzanie e-firmą
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci