Menu

Polski e-commerce i zarządzanie e-firmą

Nazywam się Paweł Fornalski. Jestem założycielem i prezesem IAI S.A., dostawcy rozwiązań e-commerce dla sklepów internetowych i rezerwacji noclegów dla właścicieli apartamentów i hoteli. Na tym blogu piszę, w oderwaniu od oficjalnych poglądów innych właścicieli i pracowników IAI o tym co mnie prywatnie porusza. Gdybyś chciał się skontaktować pisz na pawel(a)fornalski.pl

Outsourcing się opłaca

pfornalski

Jednym z haseł reklamowych IAI-System.com jest „Outsourcing się opłaca". Hasło to konsekwentnie forsujemy od ponad 4 lat, czyli od początku sprzedawania IAI-Shop.com jako platformy ogólnodostępnej. Pierwsze lata były naprawdę trudne, w przekonaniu, że zakup oprogramowania na własność się nie opłaca, a już na pewno nie opłaca się budowanie zespołu informatycznego na potrzeby obsługi tylko swojego sklepu.

Jednym z klientów, którym przedstawiliśmy ofertę była dopiero co powstała Hoopla.pl. Miało to miejsce w sierpniu 2005 roku, a więc dopiero 3 lata temu. Hoopla.pl próbowała zbudować swój własny system informatyczny w oparciu o OsCommerce. Po kilku rozmowach, nie tylko z ludźmi z Hoopla, ale również z MCI stanęło na tym, że firma chce zbudować swoją przewagę konkurencyjną w oparciu o własny system informatyczny i im więcej firma wyda na niego pieniędzy, tym lepiej dla nich. Pomysł outsourcingu odrzucił Pan Szydłowski, z którym wtedy korespondowałem. Hoopla.pl została oflagowana w naszym CRM jako przypadek beznadziejny i nie kontaktowaliśmy się z firmą więcej. Dokładnie 3 lata później, do mediów podano następującą wiadomość prasową:

Outsourcing prac rozwojowych i utrzymania platformy sprzedażowej pozwala nam skupić się na biznesie: poprawie konkurencyjności, jakości obsługi klientów i rentowności. Nie zatrudniamy już programistów - podkreśla Przemysław Szydłowski, wiceprezes Hoopla.pl" (patrz „Hoopla.pl nie zatrudnia już programistów"). A więc po 3 latach, najbardziej zapalczywy w budowaniu swojego systemu prospekt przyznał tą informacją mi rację, outsourcing się opłaca.

Komentarze (6)

Dodaj komentarz
  • Gość: [michal] *.fbx.proxad.net

    popieram, skupianie sie na kluczowych kompetencjach znacznie zwieksza efektywnosc - raczej logiczne.

  • Gość: [zenek] *.adsl.inetia.pl

    Juz prawie miesiac zadnego postu Panie Pawle jestem zawiedziony!

  • pfornalski

    Przepraszam, ale osoby, które ze mną pracują potwierdzą, że nie mam czasu nawet chwili siąść, taki sajgon. Jutro wybieram się na tydzień wakacji, po których pewnie będę miał więcej energii na pisanie.
    Miło jednak, że ktoś zauważył brak nowych postów :)

  • Gość: [klient e-sklepów] *.osiek.net.pl

    Ledwo Hoopla przeszła na outsorcing a już ogłasza upadłość. To chyba nietrafiony przykład. A może outsourcing nie jest taki idealny?

  • Gość: [też klient] *.internetdsl.tpnet.pl

    :D Celna uwaga i dobry żart. A tak na poważnie to chyba koniec ery sklepów stosujących najniższa marżę.

  • pfornalski

    A ja raczej popatrzyłbym na to z przekorą. Gdyby wcześniej zdecydowali się na outsourcing, obniżyli by koszty. Jedyną strategią Hoopli było trwanie, a na to potrzebowała kapitału. W związku z przesuniętym IPO i niechęcią MCI do topienia dalszej ilości gotówki, jedyną drogą jest upadłość. Gdyby firma cięła od początku koszty np. wybierając outsourcing prowadzenia sklepu, pozyskany na początku seed-capital wystarczyłby na dłużej.

© Polski e-commerce i zarządzanie e-firmą
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci